Blogi

Print

Tihenev konkurents veondusturul muudab ärimudelit

Postitaja: Meljo Musto, logistikaspetsialist, Melsum OÜ juhataja, logistikateemade blogija

Tihenev konkurents veondusturul muudab ärimudelit

Eelmisel nädalal tegi esimese testisõidu kolme Balti riigi koostöös käivitatav Amber Train ehk Merevaigurong, mis plaanitakse regulaarselt käima panna alates juulist kaks korda nädalas.

Konteinervedude alustamine raudteel säärases mahus tuli teistele veondusturu osalistele ilmselge üllatusena ning sedavõrd tõsise konkurendi tekkimine sunnib paljusid ettevõtjaid oma seniseid ärimudeleid ümber vaatama.

Olen veendunud, et praegused veondusturu osalised polnud valmis informatsiooniks, et raudteel hakatakse pakkuma teenust, mis pakub neile sedavõrd tõsist konkurentsi. Tegemist on klassikalise asendustootega, mille tekkimiseks sihtturul peab valmis olema iga ettevõtja, sõltumata tegevusvaldkonnast.
Eesti eksportijad on esialgu skeptilised, sest nad peavad väljaveol arvestama väljuvate laevade aegadega. Juhul kui konteinerrong ei suuda Tartus 64 konteinerit tähtajaks täis laadida, peab ta välja sõitma pooltühjalt. See tähendab, et raudteefirma ei teeni loodetud tulu, kauba saatjatele tähendab see aga trahve ja lisakulusid, mida keegi ei soovi.
Ka autovedajad on hetkel veel äraootavalt seisukohal, sest nagu ütles SR Veod juht Siim Kompost Logistikale: „Kui suudetakse kaupu rongiga efektiivsemalt vedada siis on see ainuõige lahendus. Samas ei usu, et kaks lisalaadimist raudteeterminalides 200 km distantsi puhul transpordi hinda parandab ja vedu efektiivsemaks muudab.“

Konkurentsiks tuleb olla valmis
Igal juhul on ees kibedad logistiliste tegevuste planeerimiste ajad, mil konkurents on armutu. On ütlemine, et kui puid lõhutakse, lendavad ka laastud. Konteinerrongi tulekuga muutub paljude veofirmade töökorraldus jäädavalt. Eriti mõjutab see tegevus autode veomarsruutide planeerimist ja koormamist. Kui tuhanded konteinerid vedavad poolhaagised hakkavad liikuma raudteel, on suurimad kannatajad väikesed veofirmad, kes on seni ekspedeerijatelt veotööd saanud.
Nõudluse muutus jätab paljude veofirmade autojuhid ja autorongid tööta. Eesti-sisese transpordi korralduses toimub n-ö väike maavärin, mis võib lõppeda mitmete firmade likvideerimisega. Postimehe andmetel võib konteinervedude teostaja OÜ Olaret kaotada suure osa oma senisest veomahust, samuti riivatakse suure ja tuntud ekspedeerija Alpi Eesti OÜ ärihuve. Need on vaid mõned näited, mis tegelikult juhtuma hakkab.

Tarne kiirus esmatähtis
On alanud läbirääkimiste aeg. Ettevõtjad ja firmade juhid, kes on juba kokku- ja laialiveo lepingud kätte saanud, võivad tunda ennast kindlamini. Tihedas konkurentsivõitluses võidavad ettevõtted, kes on protsesse juhtides efektiivsemad, nad reageerivad kiiresti nõudluse muutustele ja vajaduse korral ka uute kliendisihtgruppide tekkimisele. Edukamad on sellised ettevõtjad ka seetõttu, et oskavad teistest konkurentidest paremini müüa või turundada. Kui jõujooned valdkonna sees loksuvad paika, võib tekkida isegi teatav rutiinne olukord.
Eesti-siseste vedude osas valitses arvamus, et maanteevedude turg on täis ja stagneerunud. Suurematel ekspedeerijatel on välja kujunenud oma allhankijatest vedajate võrgustik, mis on senini hästi toiminud. Töömaht on olnud vastavalt nõudluse tsüklilisusele heitlik, pikas perspektiivis ikkagi suhteliselt stabiilne.
Praegu on teada, et raudteevedudega alustatakse suvel ning arusaadavalt muretsevad mitmed veoettevõtted ja ekspedeerijad kaduva turumahu pärast. Vaatamata tuhandele erinevale muutujale logistikaprojektis on üks asi kindel: tellijat huvitab eeskätt tarneaeg, tarnetingimused, vedaja paindlikkus, kiire reageerimisvõime ja kõige lõpuks veo hind.  

Pane tähele!
Mis on platvormvagun?
Platvormvagunid on tavaliselt 4- ja 6-teljelised, avatud vagunid masinate, seadmete, konteinerite, palkide, saematerjali või ülegabariidiliste kaupade veoks. Osa platvormvaguneid on eriotstarbeliselt määratud konteinerite, autode, terasplekirullide jms veoks ning neil on vastavad kinnitusseadmed.
Platvormvagunil puudub lagi ja seinad, mõnel vaguni tüübil on külgedel madalad äärised.  Kasutatakse erinevaid tüüpi vaguneid, vastavalt kauba tüübile ja tellija vajadusele. Vagunid jaotatakse klassikalisteks, millega saab ka merekonteinereid transportida ja spetsiaalseteks, mis on mõeldud suuremõõduliste ja ülegabariidiliste kaupade vedamiseks. Vaguni kandejõud on 60-75 tonni.
Foto: EVR Cargo uued platvormvagunid
 

Tagasi
​​